Klasa Policyjna
Przedmioty nauczania w zakresie rozszerzonym:
Po pierwszej klasie: historia oraz wiedza o społeczeństwie
Przedmioty uwzględniane w procesie rekrutacji:
język polski, język obcy, historia
Języki obce: język angielski, język niemiecki – wybór jednego języka w rozszerzeniu
Edukacja ukierunkowana do pracy w służbach mundurowych:
wojsko, policja, straż, służba więzienna, służba celna
Organizujemy:
biwaki , manewry polowe, zajęcia terenowe, warsztaty technik interwencyjnych i samoobrony, musztry, strzelanie z broni, paintball
Szkoła kształcąc młodzież ma 2 strategiczne cele:
– przygotowanie uczniów do matury
– przygotowanie do egzaminu wstępnego w różnego rodzaju formacjach mundurowych
Od stycznia 2014 roku obowiązuje rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych, które daje dodatkowe atuty absolwentom szkół, w których były nauczane przedmioty związane z policją. W procesie rekrutacji otrzymują oni dodatkowe punkty, czyli startują z wyższego pułapu, aniżeli osoby kończące inne klasy w liceach ogólnokształcących.
Ukończenie takiej szkoły jak nasza, stwarza możliwość przygotowania się do egzaminu wstępnego i do przyszłej pracy w służbach mundurowych.
Nauka niektórych przedmiotów jest prowadzona w dwóch językach:
-
polskim
-
angielskim lub niemieckim
W klasie I prowadzona jest intensywna nauka wybranego języka obcego, który od klasy drugiej jest wykorzystywany także do nauki innych przedmiotów. Od klasy II w języku obcym realizowany jest (w całości lub częściowo) materiał z co najmniej jednego przedmiotu np:
-
geografia,
-
historia powszechna
- ICT
Wyłącznie w języku polskim odbywają się lekcje:
-
języka polskiego,
-
historii Polski,
-
geografii Polski.
Klasa dwujęzyczna umożliwi Ci:
-
dobre poznanie języka obcego,
-
wzbogacenie słownictwa specjalistycznego,
-
korzystanie z obcojęzycznej literatury,
-
kontakty międzynarodowe.
Zintegrowane nauczanie przedmiotowo-językowe (CLIL - od angielskiego Content and Language Integrated Learning) określane najczęściej jako nauczanie dwujęzyczne to jednoczesne nauczanie przedmiotu i języka obcego, nauczanie treści przedmiotowych poprzez język obcy. Dzisiaj nauczanie dwujęzyczne jest jednym z priorytetów europejskiej polityki językowej. Czym jest nauczanie dwujęzyczne? To edukacja, która odbywa się równolegle w dwóch językach : polskim i obcym. Oznacza to minimum 6 godz. języka obcego tygodniowo oraz 2-3 przedmioty, z których określona cześć lekcji prowadzona jest w języku obcym. Celem nauczania dwujęzycznego jest opanowanie przez uczniów drugiego języka edukacji w stopniu zbliżonym do znajomości języka ojczystego a więc takie opanowanie języka aby uczeń mógł w nim nie tylko porozumiewać się w sprawach codziennych, ale przede wszystkim w nim się uczyć, studiować a w przyszłości pracować. O osobie dwujęzycznej mówimy wówczas, gdy posługuje się równie swobodnie dwoma językami. Celem nauczania dwujęzycznego jest:
-
zrealizowanie podstawy programowej kształcenia ogólnego i zapewnienie uczniom osiągnięcia sukcesu na miarę własnych możliwości,
-
przygotowanie do biegłego władania językiem obcym w różnych dziedzinach a w przyszłości do studiów w Polsce i za granicą,
-
osiągnięcie poziomu swobodnego używania języka obcego oraz opanowanie bazy językowej w zakresie słownictwa specjalistycznego,
-
stosowanie języka obcego jako narzędzia przyswajania wiedzy z innych przedmiotów.
Uczniowie klas dwujęzycznych mogą zdawać dwujęzyczną maturę. Program matury dwujęzycznej zawiera w sobie wszystkie komponenty polskiej matury. Absolwenci klas dwujęzycznych podchodzą do egzaminów w tym samym czasie co reszta maturzystów i piszą takie same arkusze. Różnica polega na tym, że absolwenci klas dwujęzycznych mogą zdawać maturę z języka obcego na tzw. "poziomie dwujęzycznym", który jest znacznie wyższy od tradycyjnego poziomu rozszerzonego polskiej matury. Ponadto mogą zdawać w dodatkowej części egzaminu pisemnego - arkusz w języku obcym z wybranego przedmiotu Uczelnie zazwyczaj wynik z matury dwujęzycznej tylko z języka obcego przeliczają na wynik arkusza poziomu rozszerzonego według wzoru: R = D x 4/3 (gdzie: D oznacza wynik poziomu dwujęzycznego, R oznacza wynik poziomu rozszerzonego). W naszej szkole istnieją klasy dwujęzyczne z językiem angielskim jako drugim językiem nauczania. Uczniowie, którzy chcą uczyć się w klasie dwujęzycznej są kwalifikowani na podstawie testu określającego ich poziom znajomości językowej. W pierwszej klasie realizowany jest intensywny program nauczania, integrujący wszystkie sprawności językowe, w wymiarze 8 godzin tygodniowo. Od klasy drugiej nauczanie języka angielskiego podzielone jest na moduł prowadzone przez różnych nauczycieli. Poszczególne moduły to:
-
Słownictwo i mówienie, gdzie realizowane są wymagania dotyczące słownictwa i struktur leksykalnych oraz ćwiczone są wypowiedzi ustne.
-
Gramatyka - tu uczniowie uczą się zaawansowanych struktur gramatycznych.
-
Pisanie - moduł, w którym pracuje się nad różnorodnymi wypowiedziami pisemnymi.
-
Czytanie - zajęcia, na których ćwiczone są umiejętności rozumienia i analizy tekstu czytanego.
-
Słuchanie - tu uczniowie szkolą umiejętności rozumienia i analizy tekstu słuchanego.
-
Wiedza o krajach anglojęzycznych to moduł, w którym realizowane są tematy z historii, realiów życia i kultury krajów anglojęzycznych.
Łączna ilość godzin języka angielskiego realizowana na wszystkich modułach wynosi 8 godzin tygodniowo, zarówno w drugiej, jak i w trzeciej klasie. W klasach dwujęzycznych cyklicznie prowadzone są w języku angielskim również zajęcia ogólnokształcące. Wybrane treści z przedmiotów takich jak geografia, historia oraz matematyka wykładane są w języku angielskim.